Noord-Korea (4) - Mass games - Reisverslag uit Pyongyang, Noord-Korea van Theo Molenbrugge - WaarBenJij.nu Noord-Korea (4) - Mass games - Reisverslag uit Pyongyang, Noord-Korea van Theo Molenbrugge - WaarBenJij.nu

Noord-Korea (4) - Mass games

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

27 Juli 2013 | Noord-Korea, Pyongyang

Zaterdag 27 juli 2013 (vervolg)
Dit kan ik toch wel het hoogtepunt van de reis noemen: de mass games. Van tevoren had ik al hoge verwachtingen en ik ben niet teleurgesteld. Integendeel.

Wat zijn de mass games? Het is een enorm spektakel van zang en dans, met zo’n 100.000 deelnemers, in een groot voetbalstadion. Vergelijkbaar met de openingsceremonie van de Olympische Spelen maar dan tien keer zo groot. Uniek in de wereld. Grotendeels op het veld, maar ook een tribune vol met zo’n 20.000 kinderen die de zogenaamde ‘backdrop’ vormen. Zij hebben een boek met bordjes die iedere keer van kleur veranderen. Dat is de achtergrond die je op de foto’s ziet. Op een paar foto’s heb ik geprobeerd in te zoemen, en zie je wat kopjes boven de bordjes uitsteken.

De mass games worden vrijwel jaarlijks gehouden, vanaf eind juli tot ergens in september. Ze zijn opgebouwd rond een thema, de afgelopen jaren werd het het Arirang festival genoemd. Een soort sprookje over de geschiedenis van het land, waarbij (uiteraard) de nodige propaganda in zit. En wij waren er op een bijzondere dag, namelijk de dag dat de Noord-Koreanen de overwinning op Zuid-Korea vieren, vandaag zestig jaar geleden.

Zo’n evenement trekt zowel Noord-Koreanen als toeristen. Uiteraard zitten beide groepen gescheiden van elkaar – de toeristen betalen tussen de 80 en 300 euro voor een kaartje, Noord-Koreanen een fractie daarvan. Daar krijg je als toerist dan wel een prachtige plek voor. Overigens zit iedereen aan een van de lange zijden van het stadion, zodat iedereen het hele spektakel goed kan zien.

De avond begon al goed. Of eigenlijk niet zo goed. De show was net een paar minuten bezig en toen viel de stroom uit. Oeps. Een gevalletje gezichtsverlies, en dat is iets wat het in de Koreaanse cultuur (Noord en Zuid) niet zo goed doet. Maar ach, het kan de beste overkomen – tijdens het belangrijkste Amerikaanse sportevenement eerder dit jaar (de SuperBowl) gebeurde hetzelfde. En daar duurde het een stuk langer dan de tien minuten die de Noord-Koreanen nodig hadden om het euvel te verhelpen.

Na de korte onderbreking kon het spektakel in volle glorie doorgaan. En wat een spektakel was het. Zang, dans, acrobatiek: één grote show, in een perfecte choreografie. Een duidelijk geval van iets dat je moet zien om het echte gevoel te krijgen. Om je in ieder geval een idee te geven heb ik wat foto’s geplaatst. Ik heb ook geprobeerd wat video’s up te loaden, maar daar is mijn internet hier niet snel genoeg voor. Als ik weer in Nederland ben eind deze maand, dan zal ik ze alsnog uploaden. Kijk voor een idee naar http://www.youtube.com/watch?v=9FegWbRQG10.

Het is duidelijk dat zo’n voorstelling zeer veel voorbereiding vergt. Volgens Wikipedia wordt er dagelijks geoefend vanaf januari, en dat zie je eraan af: alles loopt vloeiend in elkaar over, het ziet er perfect uit. Je wilt ook niet weten wat er gebeurt als iemand uit de maat loopt of vergeet op tijd op te staan, kijk nog maar eens naar deze Delta Lloyd reclame van een paar jaar geleden... http://www.youtube.com/watch?v=ygo3RrBSzSM.

Kortom, als je naar Noord-Korea wilt gaan, probeer dan tijdens de mass games te gaan. Ik ben zelfs een tweede avond gegaan. En als ik een derde avond had gekund, dan had ik dat ook gedaan...

  • 08 September 2013 - 23:58

    Je Moeder:

    Theo wat weer een leuk verslag en schitterende foto's

  • 09 September 2013 - 21:12

    Wies Driessen-van Dijken:

    Geweldige reportage uit Noord-Korea Theo, je pikt wel de krenten uit de pap met dit soort gebeurtenissen. Wel erg massaal maar ja, mensen genoeg blijkbaar die mee willen (?) doen. Ik kan me voorstellen dat je onder de indruk bent. Bedankt weer, en tot het volgende verslag. Hartelijke groeten, tante Wies.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

Ik hou heel erg van reizen en kom daarom veel in het buitenland. Op dit moment werk ik als accountant bij een Amerikaanse hulpverleningsorganisatie en reis ik de wereld rond om hun projecten te controleren. Erg leuk en bijzonder!

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 1659
Totaal aantal bezoekers 162072

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 31 Januari 2017

Bienvenido a Guatemala!

31 Mei 2011 - 31 Januari 2014

Nieuwe baan, nieuwe uitdagingen

04 Juni 2010 - 17 Mei 2011

Aan het werk in Liberia

01 November 2008 - 29 April 2010

Eerdere reizen

27 Maart 2009 - 29 Oktober 2009

Afghanistan

05 November 2008 - 05 Maart 2009

Zuid-Korea

Landen bezocht: