Welkom in de container - Reisverslag uit Juba, Soedan van Theo Molenbrugge - WaarBenJij.nu Welkom in de container - Reisverslag uit Juba, Soedan van Theo Molenbrugge - WaarBenJij.nu

Welkom in de container

Door: Theo Molenbrugge

Blijf op de hoogte en volg Theo

05 September 2011 | Soedan, Juba

Ik had het ook ‘Welkom in het jongste land van de wereld’ kunnen noemen. Want ik zit namelijk nu in Zuid-Sudan (of Zuid-Soedan, als je wil – beide spellingen zijn blijkbaar toegestaan). Hoewel, technisch gezien zit ik nu even in Nairobi, maar daarover later meer.

Zuid-Sudan is op 9 juli jl. onafhankelijk geworden van Sudan. Daar is jaren van strijd aan voorafgegaan, onder meer door de burgeroorlog van 1983 tot 2005. Een strijd die nog niet helemaal gestreden is, want in het grensgebied van Sudan en Zuid-Sudan vinden nog regelmatig gevechten plaats. Niet onlogisch, want er zit veel olie in dat gebied. Overigens is er vóór en na de burgeroorlog al een autonome regio Zuid-Sudan geweest, dus de onafhankelijkheid komt niet helemaal uit de lucht vallen.

Naast de oliestrijd tussen Noord en Zuid is er ook nog een stammenstrijd in het oosten van het land aan de gang. Gelukkig zit ik in Juba, de relatief veilige hoofdstad, dat in het zuiden van Zuid-Sudan ligt. Al is ‘hoofdstad’ wel een wat ambitieuze naam voor deze uit de kluiten gewassen provincieplaats. Een paar geasfalteerde straten en verder alleen maar modderwegen (het is regenseizoen). En weinig te zien of te doen.

Dus breng ik veel tijd door in mijn containerkamer. Want veel hotelkamers hier zijn prefab containers die ze ergens neergooien en daar gasten in laten slapen. A raison van meer dan 100 dollar per nacht. Welkom in Juba, stad vol met ontwikkelingsmedewerkers (waaronder ikzelf natuurlijk) die de prijs lekker omhoogstuwen.

Gelukkig heeft mijn containerkamer airco en een koelkast, maar dan heb je de gemakken wel genoemd. Het is gezellig knus (anderen worden er wellicht claustrofobisch van) en gelukkig heeft het hotel twee prima restaurants. En ik heb genoeg DVD’s en boeken bij me, dus ik kom de tijd wel door.

Gelukkig ben ik de gelukkige van het team die naar Nairobi moest/mocht om daar een deel van de werkzaamheden te doen. Vanwege beperkte archiveringsmogelijkheden en de veiligheid ligt een deel van de administratie in Nairobi. En die moet ook gecontroleerd worden. Vervelend werk, maar iemand moet het doen.

Echt een wereld van verschil, Juba en Nairobi. Een provinciestad tegenover een van de modernste steden van Afrika. Ik blijf hier twee weken en ga dan weer terug naar Juba, voor nog eens twee weken. Wordt vervolgd.

• 05 September 2011 - 18:20

Sanne:

$100 per nacht? Dan lijkt Mamba Point toch haast een prikkie hè.
    Nou The, geniet van het ontwikkelde oosten! X

• 05 September 2011 - 20:31

Pien:

Ik zou zeggen: leef je he-le-maal uit daar in Nairobi en wees blij dat niet voor een missie van een half jaar in Juba zit. (Alhoewel je dan waarschijnlijk niet in een container hoeft te wonen...)

• 24 September 2011 - 07:37

Anke:

En ik dacht dan nog dat je een grapje maakte! Tot ik de foto's zag........