Het goede doel - Reisverslag uit Baltimore, Verenigde Staten van Theo Molenbrugge - WaarBenJij.nu Het goede doel - Reisverslag uit Baltimore, Verenigde Staten van Theo Molenbrugge - WaarBenJij.nu

Het goede doel

Door: Theo Molenbrugge

Blijf op de hoogte en volg Theo

08 Oktober 2011 | Verenigde Staten, Baltimore

Laat ik eens een keer wat meer vertellen over mijn werk en mijn werkgever. Ik werk sinds juni als internal auditor (intern accountant) bij Catholic Relief Services (CRS).

CRS is een Amerikaanse hulpverleningsorganisatie die actief is in zo’n 100 landen in de wereld. Je kunt het vergelijken met organisaties als Cordaid of Oxfam Novib. Hun missie is het hulp bieden aan mensen die dat het hardst nodig hebben. Opgericht in 1943 om de katholieken in met name Europa te helpen, maar tegenwoordig richten ze zich niet alleen op katholieken (ik ben zelf ook niet katholiek). De focus van CRS is deels noodhulp, maar daarnaast richten ze zich onder meer ook op HIV/AIDS-bestrijding, onderwijs en microfinanciering. Ze zijn over de hele wereld actief, maar vooral in Afrika, het Midden-Oosten (Afghanistan, Pakistan) en Haïti. Ga naar http://crs.org/ voor meer informatie.

Naar mijn idee is het een goed ingerichte organisatie, waar het overgrote deel van het geld terechtkomt bij degenen die het echt nodig hebben. En ik kan het weten (ahum), want als intern accountant besteden we veel tijd aan het controleren van de verschillende landenprogramma’s. Iedere controle doen we met een team van vier of vijf mensen en duurt tussen de vier en zes weken. Zoals mijn trouwe lezers weten ben ik al in Nigeria en Zuid-Sudan geweest, en eind oktober ga ik naar Uganda. Tussen de controles door ga ik meestal terug naar Nederland.

Op dit moment zit ik in Baltimore voor training en meetings. En ik ga a.s. zaterdag meedoen aan de Baltimore Marathon, samen met diverse collega’s. Ik doe mee aan de estafetteloop, dat betekent dat we met drie collega’s samen de marathon gaan lopen. Ben druk bezig met trainen zodat ik zaterdag de zeven mijl (elf kilometer) redelijk soepel kan afleggen.

Ik koppel daar ook een goed doel aan, en het zal je niet verbazen: dat is CRS. Omdat ik vind dat CRS goed werk verricht en daarbij alle hulp kan gebruiken. Ik weet dat sommige lezers mij al ondersteunen waarvoor mijn hartelijke dank! Ik weet ook dat anderen dat overwegen, en jullie hoop ik hiermee over de streep te trekken.

Wil je me helpen? Ga dan naar http://donate.crs.org/goto/TheoMolenbrugge of laat een bericht achter. Iedere hulp is welkom!

• 09 Oktober 2011 - 22:31

Je Moeder: