De Big Five, maar dan anders - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Theo Molenbrugge - WaarBenJij.nu De Big Five, maar dan anders - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Theo Molenbrugge - WaarBenJij.nu

De Big Five, maar dan anders

Door: Theo Molenbrugge

Blijf op de hoogte en volg Theo

25 September 2011 | Kenia, Nairobi

Degenen die ooit op safari zijn geweest, weten precies wat de Big Five zijn. Iedere safari in Kenia, Tanzania, Zuid-Afrika of waar dan ook draait om het zien van de Grote Vijf. Ofwel de olifant, neushoorn, leeuw, luipaard en buffel.

En nee, ik heb de Grote Vijf niet gezien. Ik was dan wel twee weken in Kenia, maar ben niet op safari geweest. Had wel gekund, want letterlijk naast Nairobi ligt het Nairobi National Park waar je ook op safari kunt. Maar ik bewaar het voor een andere keer.

Ik ben wel een dag met mijn collega’s Suzanne en Sonya op pad geweest en heb daar diverse andere dieren gezien: giraffen, krokodillen, schildpadden en struisvogels. En vooruit, ook olifanten. Toch een soort van Big Five dus.

We zijn eerst naar een olifantenweeshuis geweest waar iedere dag tussen 11:00 en 12:00 uur de olifanten zichtbaar zijn voor het publiek en gevoerd worden. Je snapt dat daar op een zondag veel mensen op af komen, maar toch was het de moeite waard.

Daarna het hoogtepunt van de dag: het giraffencentrum. Wat een prachtige beesten zijn het toch, erg groot en ze eten gewoon uit je hand. Althans, de exemplaren in dat centrum doen dat zonder probleem.

Tot slot zijn we naar Nairobi Mamba Village geweest, een soort van resort waar ze krokodillen en schildpadden houden, en waar je ook struisvogels en (jawel) een giraffe kunt zien. Daarnaast kun je er eten en slapen, maar dat laatste hebben we niet gedaan. Krokodillen zijn vooral erg gevaarlijk, vond het niet zo nodig de stoere jongen uit te hangen door er een vast te pakken (mocht wel).

Kortom, dat was een erg leuke dag. Nairobi is sowieso een leuke stad, erg westers naar Afrikaanse begrippen met prima restaurants. Al heb ik er geen Starbucks gevonden, maar goed, die heb er je in Nederland ook nauwelijks. Het was een goede break van de containers van Juba, waar ik inmiddels terug ben.

Eind komende week ga ik terug naar Nederland, om een dag later door te vliegen naar Baltimore. Daar blijf ik twee weken voor training en meetings. En ik ga in Baltimore ook meedoen aan de Baltimore Marathon. Wees niet bang, ik ga niet een hele marathon lopen, maar ik doe met drie collega’s aan een estafetteloop mee. Dat betekent dat we met z’n vieren samen de marathon gaan lopen.

Ik koppel daar ook een goed doel aan. Wil je me helpen? Ga dan naar http://donate.crs.org/goto/TheoMolenbrugge of laat een bericht achter. Iedere hulp is welkom!

• 25 September 2011 - 12:11

Je Moeder:

Hoi Theo, leuk weer een verslag te lezen. Mooie foto's. groeten mam