Thanksgiving in Liberia - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van Theo Molenbrugge - WaarBenJij.nu Thanksgiving in Liberia - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van Theo Molenbrugge - WaarBenJij.nu

Thanksgiving in Liberia

Door: Theo Molenbrugge

Blijf op de hoogte en volg Theo

04 November 2010 | Liberië, Monrovia

Het is niet de eerste keer dat me dit overkomt: dat ik al een stukje als concept klaar heb, maar dat actuele ontwikkelingen mij ongeveer dwingen een ander stukje te schrijven.

In dit geval is Thanksgiving de aanleiding. Iedere eerste donderdag in november vieren de Liberianen Thanksgiving, zoals de Amerikanen dat de laatste donderdag van november doen. Ze beginnen meestal in de kerk, om daarna met familie of vrienden leuke dingen te gaan doen.

Zo werd ik rond 11.00 uur opgehaald door Henason, een van mijn Liberiaanse collega’s. Om 11.30 uur had ik al het eerste biertje al in mijn handen, een goed begin dus. We zijn eerst wat in de omgeving van Monrovia gaan rijden, naar Brewerville en Gardnersville. Niet zoveel te zien, maar ik kon wel kennis maken met een van de locale lekkernijen: palmwijn. Een alcoholisch goedje, beetje zoet-zuur, niet te vergelijken met ‘onze’ wijnen. Niet echt lekker ook. Maar de Liberianen zijn er erg trots op, en het is erg goedkoop.

Daarna gingen we door naar Henasons huis, in Paynesville. Mevrouw Henason had een heerlijke lunch bereid: pindasoep met rijst. Die soep bevat kip en die gooi je over de rijst heen. Naar goed Afrikaans gebruik eet je vervolgens met z’n allen van dezelfde schaal. Verrassend genoeg lekker eten, want eerdere ervaringen met de Liberiaanse kijken waren niet zo positief – daarover een andere keer meer.

Ook grappig om te zien hoe traditioneel de rolverdeling is: Henason is echt de man des huizes. Mevrouw Henason zorgt voor het eten, de dochters serveren het eten en ruimen op, en de zoons worden ingeschakeld om drank (bier) te halen. Of het allemaal kinderen van Henason zelf zijn, ben ik nog niet achter. Iedereen in Liberia is elkaars ‘brother’ en ‘sister’, en daarnaast lopen ook continu neefjes en nichtjes de deur plat.

Ik heb wel enorme indruk gemaakt op Ibrahim. Niet in positieve zin trouwens. Ibrahim is 20 maanden oud en is nog niet zo gewend aan blanke mensen. Dat betekent dus continu deze rare blanke man aanstaren, en krijsen als deze blanke man terugkijkt. Het leven van een jonge Liberiaan gaat niet over rozen – en dat van een blanke ook niet altijd…

  • 05 November 2010 - 00:12

    Je Moeder:

    hallo Theo, leuk verslag en foto's. Groeten mam

  • 05 November 2010 - 17:09

    Wiesje Driesje:

    je ziet maar, als je kip lust kan je overal ter wereld terecht! En de kleine Ibrahim is ook weer een ervaring rijker. Bedankt voor je foto's en tot ziens, wiesje driesje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

Ik hou heel erg van reizen en kom daarom veel in het buitenland. Op dit moment werk ik als accountant bij een Amerikaanse hulpverleningsorganisatie en reis ik de wereld rond om hun projecten te controleren. Erg leuk en bijzonder!

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 564
Totaal aantal bezoekers 162210

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 31 Januari 2017

Bienvenido a Guatemala!

31 Mei 2011 - 31 Januari 2014

Nieuwe baan, nieuwe uitdagingen

04 Juni 2010 - 17 Mei 2011

Aan het werk in Liberia

01 November 2008 - 29 April 2010

Eerdere reizen

27 Maart 2009 - 29 Oktober 2009

Afghanistan

05 November 2008 - 05 Maart 2009

Zuid-Korea

Landen bezocht: