Uitgaan in Monrovia - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van Theo Molenbrugge - WaarBenJij.nu Uitgaan in Monrovia - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van Theo Molenbrugge - WaarBenJij.nu

Uitgaan in Monrovia

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

29 April 2011 | Liberië, Monrovia

Eén van mijn laatste bijdragen vanuit Liberia. Ja, lieve mensen, Theo komt weer terug naar Nederland. Er zijn al mensen die denken dat mijn vertrek te maken heeft met dat van de Auditor General waar ik de vorige keer over sprak (zie http://molenbrugge.waarbenjij.nu/?page=message&id=3827501), maar nee hoor. Mijn contract loopt a.s. maandag af en 16 mei vlieg ik weer terug naar Nederland. Tussendoor nog even een weekje aan het strand hangen, heerlijk!

Het zal je na het lezen van mijn eerdere bijdragen niet verbazen: het uitgaansleven van Monrovia is niet bepaald spetterend. Verwacht dus geen uitgebreid overzicht van alle fantastische restaurants en discotheken – veel meer plekken dan hieronder genoemd ken ik niet.

Typisch Liberiaanse restaurants zul je in dit overzicht niet vinden, op één uitzondering na. De Liberiaanse keuken is namelijk niet geweldig – het is vooral veel en vet. ‘Hoogtepunten’ zijn palm butter, dumboy en potato green. Palm butter is een uitermate vet goedje dat gemaakt wordt van olie van palmbomen. Dit eet je dan met vlees en rijst.

Dumboy is een gerecht gemaakt van gestampte cassave, dat we uitziet als een plakkerige, massieve puree. Dit eet je als een soort soep, met vlees. Erg machtig. Potato green is nog het lekkerste van de drie, dat zijn bladeren van de aardappelplant, smaakt een beetje als spinazie. Dat eet je met vis of vlees en rijst. En heel veel pepers. Zoals overal in het eten hier.

Dus als buitenlanders gaan we meestal naar andere restaurants. Plaatsen die meestal door Libanezen worden gerund, zoals bijna alles dat zich op de buitenlander richt. Hoogtepunten:

- Evelyn’s. Het enige restaurant uit dit overzicht dat door Liberianen wordt gerund. Gevarieerd menu met Liberiaanse en westerse gerechten. Mijn favoriet: kip gesmoord in pindasaus.

- Taaj Indian Restaurant. Uitstraling nihil (hangar-achtige ruimte waar je vaak alleen zit), maar het Indiase eten is prima. Heb laatst trouwens ook bij Be First gegeten, een Bengaals/Indiaas/Pakistaans restaurant. Ook erg lekker, en niet duur.

- Great Wall Restaurant. Inderdaad, een Chinees, maar met prima eten. Beter dan wat je over het algemeen in Nederland bij de Chinees te eten krijgt. De manager is wel onlangs vermoord, zie http://www.theinquirer.com.lr/story.php?record_id=3749⊂=14, maar dat schijnt niet ongebruikelijk in die kringen te zijn.

- Sajj House. Een Libanees restaurant met heerlijke pizza’s (jawel). Hier hebben we vaak voetbal gekeken tijdens de WK. Bediening is nogal langzaam (zoals bijna overal) en als de zaak vol zit, kunnen ze het allemaal niet aan.

- De restaurants bij het Cape Hotel en Mamba Point Hotel. Vooral het Japanse brunch-buffet bij Mamba Point was erg lekker.

- Living Room. Japans restaurant bij het Royal Hotel, hét hoogtepunt van het Monroviaanse restaurantwezen. Ziet er mooi uit voor de verandering, en lekker Japans eten – de tonijnsalade is heerlijk. Ook het andere (Westerse) restaurant bij het Royal Hotel heeft prima eten, al is de uitstraling stukken minder.

Als je een drankje wil drinken kun je de volgende plekken bezoeken:

- Tides. Heerlijke plek, uitkijkend over het water. Mooi voor de zonsondergang, prima eten, en heerlijke cocktails. Dit was altijd mijn favoriete plek voor de vrijdag- of zaterdagavond, maar de laatste tijd is er de klad in gekomen. Onenigheid tussen de eigenaar en de uitbater. Jammer, maar helaas.

- Big Treat. Typisch Liberiaanse tent bij mij in de straat: veel mensen, veel herrie, veel bier en trage bediening. Daarom erg leuk

- Garden Cafe. Openluchtbar, waar je onder het genot van live-muziek (op de vrijdagavond) van een drankje kunt genieten. En van Liberiaanse prostituees. Je zult begrijpen dat ik dit dus een verschrikkelijke plek vind.

- Deja Vu. Typisch Afrikaanse disco met (letterlijk) oorverdovende muziek. Vooral Afrikaanse muziek, leuk om af en toe eens heen te gaan. Maar zeker niet iedere week.

En er waren geruchten dat er een homobar in Monrovia zou zijn, de Zanzibar. Maar die schijnt weer dicht te zijn. Of zoiets. Erg vaag. Het zou me overigens erg verbazen als er überhaupt een homobar in Liberia zou zijn, want homoseksualiteit doet het niet zo goed hier. Jammer maar helaas.

• 01 Mei 2011 - 00:54

Anke:

He Theo, dat stand weekje klinkt wel goed! Klein beetje dichterbij, maar nog niet dichtbij genoeg om even bij je langs te komen :-). Veel plezier!

• 03 Mei 2011 - 07:32

Iris:

Veel plezier in je laatste dagen in Liberia. Ben nu al benieuwd naar je volgende bestemming :)

• 03 Mei 2011 - 09:08

Pien:

Wat? Je houdt niet van cassava leaves??? Je bent niet wijs! Dat mis ik nog dagelijks hier in dit kikkerlandje. En dan met name de cassava leaves van Jennifer, in de cook shop schuin tegenover de Office Express op UN Drive. Ga daar vooral nog een keer heen voor het te laat is! Elke dinsdag verkoopt ze de meest verrukkelijke c.l. van de héle wereld! En die haar de groeten van mij.

"homoseksualiteit doet het niet zo goed hier"...???? Maar dat bestáát toch helemaal niet in Liberia? Echt, iedereen zegt 't: "we don't have that in Liberia". Alhoewel je als mannen onder elkaar je vriendschap wel mag bezegelen met fysieke affectie. Wat natuurlijk iets héél anders is ;)

• 08 Mei 2011 - 18:59

Marianne Cborg:

Het was leuk om je verslagen te lezen... hoop dat we het contact zullen voortzetten in Holland!