Training, training en nog eens training - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van Theo Molenbrugge - WaarBenJij.nu Training, training en nog eens training - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van Theo Molenbrugge - WaarBenJij.nu

Training, training en nog eens training

Door: Theo Molenbrugge

Blijf op de hoogte en volg Theo

09 Maart 2011 | Liberië, Monrovia

Hoogste tijd voor een update! Daar heb ik vandaag ook genoeg tijd voor, want het is Decoration Day vandaag. De Liberianen gaan naar het graf van hun naasten en gaan dat schoonmaken. En ik heb dus weer een vrije dag. Alweer ja. En houdt niet op, want a.s. dinsdag is het wéér een vrije dag vanwege de geboortedag van Joseph Roberts, de eerste president van Liberia.

De afgelopen maand ben ik lekker met trainingen in de weer geweest. Niet alleen bij de General Auditing Commission, maar nu ook bij het Liberia Institute of Public Administration (LIPA). Daar ben ik twee weken geleden begonnen met het geven van training op het gebied van internal audit. Niet dat ik daar veel van afweet, maar genoeg om de mensen hier wat bij te kunnen brengen. Iets met eenoog en blinden en zo, u begrijpt wat ik bedoel.

Ik kan beide projecten prima combineren, want het project bij LIPA is voor twee halve dagen in de week, op maandag en woensdag van 16:00 tot 19:00 uur. Ik zag een tijdje geleden de vacature hangen bij de GAC waarin stond dat het LIPA diverse training experts zocht, en ik dacht: dat is wat voor mij! Er stond niet bij of het alleen voor Liberianen bedoeld was, dus heb ik gewoon besloten te solliciteren. En zowaar, ze hebben me geselecteerd.

De organisatie gaat uiteraard wel weer op zijn Liberiaans. De trainingen zouden eerst in de week van 7 februari beginnen. Die tijdlijn werd niet gehaald, want ik hoorde pas op 15 februari dat ik geselecteerd was. Toen had ik nog een paar dagen om het materiaal aan te passen en mezelf voor te bereiden op de training van trainers dag op zaterdag de 19e.

Die trainingsdag zou tussen 10 en 11 beginnen. Je raadt het al, pas rond 12:00 uur begon het. Ik had een korte PowerPoint-presentatie voorbereid, niets bijzonders. Een aantal andere trainers zat gewoon vanaf een geprojecteerd Word-document voor te lezen. En allemaal naar het grote scherm kijken, zodat je met je rug naar het publiek staat. Ach ja.

Woensdag 23 februari was mijn eerste trainingsdag. De training zou om 16:00 uur beginnen, alleen de grote LIPA-baas was op dat moment training aan het geven in de ruimte waar wij training zouden geven. En verder was alleen een kleinere ruimte beschikbaar. Te klein. Maar goed, het ging nog net.

Ondertussen moet ik uit gaan kijken dat ik niet te beroemd in Nederland ga worden. Mijn foto stond namelijk in de bestverkochte Volkskrant ooit, die van afgelopen zaterdag 5 maart. Dat deze krant zo goed verkocht, kwam uiteraard niet door mijn foto, maar door de gratis dvd die erbij gegeven werd. De foto is van de Liberiaanse bruiloft waar ik bij aanwezig was en waar ik eerder over geschreven heb, zie http://molenbrugge.waarbenjij.nu/?page=message&id=3722083. Als je de krant toevallig nog hebt: je kunt mijn foto terugvinden op pagina 4 van het Reizen-katern. Ik heb de foto ook bij dit blog gevoegd.

Tot slot weten ook mijn oud-collega’s dat ik in Liberia zit – ik ben onlangs geïnterviewd voor de alumniwebsite van PwC. Ik kan helaas geen linkje invoegen, dus heb ik een afdruk van de pagina als foto bijgevoegd – hopelijk kunnen jullie het lezen.

Zo, de hoogste tijd om achter die laptop vandaan te gaan. Tijd om erwtensoep te maken. Jawel, echte erwtensoep, met spliterwten, niet uit een pakje. Ben benieuwd of het wat wordt…

  • 09 Maart 2011 - 22:05

    Je Moeder:

    hoi Theo. Leuk alleen het verslag van PWC is te klein om te lezen.

  • 09 Maart 2011 - 23:20

    Theo Molenbrugge:

    Laat me maar weten als je graag een kopie van het interview van PwC wil, dan mail ik je dat even.

  • 09 Maart 2011 - 23:45

    Jannie Uit Winsum:

    Heb ook een krant voor je klaar liggen!
    Eet smakelijk straks!

  • 15 Maart 2011 - 14:40

    Sanne:

    ...en in Liberia wordt je beroemd om je zelfgemaakte erwtensoep! :-D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

Ik hou heel erg van reizen en kom daarom veel in het buitenland. Op dit moment werk ik als accountant bij een Amerikaanse hulpverleningsorganisatie en reis ik de wereld rond om hun projecten te controleren. Erg leuk en bijzonder!

Actief sinds 19 Sept. 2010
Verslag gelezen: 522
Totaal aantal bezoekers 162210

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 31 Januari 2017

Bienvenido a Guatemala!

31 Mei 2011 - 31 Januari 2014

Nieuwe baan, nieuwe uitdagingen

04 Juni 2010 - 17 Mei 2011

Aan het werk in Liberia

01 November 2008 - 29 April 2010

Eerdere reizen

27 Maart 2009 - 29 Oktober 2009

Afghanistan

05 November 2008 - 05 Maart 2009

Zuid-Korea

Landen bezocht: