Ontwikkelingen in Liberia - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van Theo Molenbrugge - WaarBenJij.nu Ontwikkelingen in Liberia - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van Theo Molenbrugge - WaarBenJij.nu

Ontwikkelingen in Liberia

Door: Theo Molenbrugge

Blijf op de hoogte en volg Theo

28 Maart 2011 | Liberië, Monrovia

Dit keer geen stukje over mijn ervaringen in Liberia, maar meer over de ontwikkelingen hier. Want daar valt genoeg over te vertellen. En het meeste haalt helaas het nieuws niet in Nederland. Zeker niet datgene waar de kranten vandaag mee vol staan – niet belangrijk genoeg voor de NOS, BBC en CNN, maar het kan grote gevolgen hebben voor Liberia.

In de eerste plaats heeft Liberia veel last van de problemen in Ivoorkust. Problemen die ernstig genoeg zijn dat ze gelukkig ook in Nederland het nieuws halen, ondanks de gebeurtenissen in Libië en Japan. Meer dan een miljoen Ivorianen zijn gevlucht, waarvan een deel de grens met Liberia is overgegaan. In Monrovia merk ik er niets van, maar in de grensgebieden (met name Nimba County) zijn vele tienduizenden vluchtelingen beland. Sommige vrienden die voor hulpverleningsorganisaties werken zijn er erg druk mee.

Daarnaast is het verkiezingsjaar dit jaar. In oktober gaan de Liberianen een nieuwe president kiezen. Het zal vermoedelijk gaan tussen de huidige president, Ellen Johnson-Sirleaf (meestal ‘Ellen’ of ‘Madam President’ genoemd) en Charles Brumskine, een advocaat en politicus. Ook oud-voetballer George Weah en oud-rebellenleider Prince Johnson zullen weer een poging gaan wagen, en in hun kielzog ongetwijfeld nog tientallen andere gelukszoekers.

Ik denk dat Madam President het over het algemeen aardig doet als president. Liberia is een land in opbouw, komend uit een burgeroorlog welke tot 2003 heeft geduurd. Het is momenteel vrij stabiel hier, maar wel erg fragiel nog. Madam President pakt corruptie aan (een van de grootste problemen hier), en probeert daarbij het land verder te ontwikkelen. Daarbij ruimhartig gesteund door de internationale gemeenschap, de VN, EU en Wereldbank voorop. Naar mijn idee zou ze alleen wat daadkrachtiger kunnen overkomen…

Een van de belangrijkste actoren in de strijd tegen corruptie, is de General Auditing Commission (GAC), waar ik mijn belangrijkste trainingsproject doe. De GAC is verantwoordelijk voor het controleren van jaarrekeningen van alle overheidsinstellingen. En gezien de corruptie hier is het heel belangrijk dat dat goed gebeurt. De huidige Auditor General (AG, baas van de GAC), John Morlu, is daarin een belangrijke aanjager geweest.

En dat brengt mij tot het belangrijkste nieuws van vandaag: Madam President heeft afgelopen vrijdag besloten de aanstelling van de huidige AG, welke in april afloopt, niet te verlengen. Wat is de reden? Niet dat de AG zijn werk niet goed doet – sinds zijn aanstelling wordt corruptie aangepakt en worden ministers en andere belangrijke personen vervolgd. Hij durft dingen op te schrijven zoals ze zijn, en houdt zijn rug recht. Zoals een accountant dat hoort te doen.

Uiteraard roept dat weerstand op. Van dezelfde personen die zo hard aangepakt worden en hun handlangers. Vandaar dat in de lokale media regelmatig stukken verschijnen die de AG in diskrediet brengen. Is Madam President daar gevoelig voor geweest? Spelen de verkiezingen een rol? Is dit een poging wat daadkrachtiger over te komen? Allemaal mogelijk. De officiële verklaring van Madam President is dat de AG onvoldoende respect voor de president toont door diverse uitlatingen in de media, zie http://www.emansion.gov.lr/press.php?news_id=1852 voor de (Engelse) persverklaring. Laat ik eerlijk zijn – ik heb wat uitlatingen gelezen, en echt handig zijn ze niet. Maar om dat nu als hoofdargument te gebruiken?

Hoe zal het nu verder gaan? Geen idee. De rol van AG zal door zijn deputy waargenomen gaan worden, en ondertussen gaat Liberia op zoek naar een nieuwe AG. Of dit gevolgen heeft voor mij? Ik zou het niet weten, ik zal waarschijnlijk mijn plannen en rapportages met de AG a.i. moeten bespreken, en verwacht op korte termijn geen grote veranderingen. En in principe ben ik eind mei weer terug in Nederland. Maar voor Liberia zelf kan dat anders zijn – ik hou mijn hart vast voor de strijd tegen corruptie, mede gezien de fragiele positie van Liberia en de naderende verkiezingen.